JAK SE PŘIPRAVIT NA CESTOVÁNÍ S DĚTMI? NA CO SI DÁVAT POZOR V ZAHRANIČÍ?

14. května 2018

 

Povídali jsme si s dětskou lékařkou MUDr. Alenou Kadlíčkovou z ambulance dětského a dorostového lékařství v Trnavě.

 

Jak se připravit na zahraniční dovolenou s miminkem nebo s malými dětmi? Co by nám nemělo chybět v dovolenkové lékárničce?

S malým miminkem do věku jednoho roku obecně nedoporučuji cestovat do zahraničí. Nemá z dovolené žádný užitek, jen stres. Pokud se však rodiče přece jen rozhodnou, je třeba vzít s sebou kvalitní kojenecké mléko a ostatní stravu pro dítě daného věku – záleží, kam cestujete. V lékárničce by neměly chybět léky na snižování teploty a proti bolesti a přibalíme také teploměr!  Univerzálně doporučuji mít s sebou probiotika, oční kapky, ušní kapky, antihistaminikum ve formě gelu, případně kapek. Samozřejmostí je krém s vysokým ochranným faktorem, vyzkoušenou mast na promaštění a regeneraci kůže po zapálení či spálení, dále krém na opruzeniny a leukoplast na drobná poranění. Je dobré si přibalit i tzv. rehydratační roztoky – na popíjení, kvůli dodání příslušných minerálů a dalších látek, které ztrácíme při průjmech a zvracení.  Samozřejmě, nezapomenout na léky, které dítě musí pravidelně užívat.

Můžeme vystavit děti přímému sluníčku?

Děti do jednoho roku bychom slunečnímu záření neměli vystavovat vůbec. U starších dětí používejte ochranný faktor 50, který je ochrání před spálením a je i prevenci proti pozdějším závažnějším onemocněním kůže jako je např. melanom. I proto je třeba dětem pravidelně doplňovat vitamin D v kapkách i během léta. Kromě správného vývoje a růstu kostí i zubů vitamín D významně ovlivňuje imunitu, správné fungování svalů a na celkovou psychickou a fyzickou pohodu. Pokud Vašemu miminku způsobuje vitamin D zažívací potíže, určitě ho nepřestávejte podávat, ale vyzkoušejte jiný přípravek. Na trhu je dostupný Vitamin D v kapkách, kde je použit olivový olej, který nezatěžuje žaludek.

Jaké potraviny a jídla dětem rozhodně nedoporučujete konzumovat na dovolené?

Pro všechny děti doporučuji vyzkoušenou, už doma známou stravu, dostatečně tepelně upravenou. Především je důležitý dostatek tekutin – ne sladkou vodu, ani ledovou, ale zejména čaje a dostatek kvalitní kojenecké vody, neboť v létě se mohou objevit tzv. horečky ze žízně a z horka. Vyhýbat se kořeněné stravě, exotické a také nám neznámé, jelikož z ní mohou být výrazné alergické reakce různého charakteru, často závažné, i průjmy a zvracení. Čím je dítě mladší, tím je tato strava méně vhodná. Je třeba si dávat pozor na kvalitu vody, v mnoha zemích je pro nás voda nevhodná a pro děti to platí dvojnásob – pro obsah různých složek, které domácí tolerují, a které nám způsobují těžké průjmy, zvracení a nám hrozí dehydratace. Velmi opatrně s jídlem a pitím připravovanými na „ulici“. Dále jsou rizikové zmrzliny vyráběné v dané destinaci. Poměrně bezpečné jsou originální nanuky či balené zmrzliny známých značek. Mořští živočichové do věku 3 let rozhodně nedoporučuji, starším dětem jen malé množství, na zkoušku, pokud o ně mají zájem a chutná jim, ovšem samozřejmostí je hygiena a kvalita jídla!

Jaké nástrahy na nás „číhají“ na švédských stolech v hotelových komplexech?

Nástrahy švédských stolů pro děti i nás dospělé jsou v tom, že leccos kombinujeme. Zkoušíme, co neznáme a na co náš trávicí trakt není zvyklý, často jsou to různé saláty, mořské příšerky, majonézy, dresinky, pamlsky, nápoje, jídla z koření a přísad, jaké se u nás nevyskytují. Chybou je střídání sladkých, slaných, smažených, těžkých jídel, jídel s majonézami, jogurty … ve snaze vše ochutnat, vždyť to tak lákavě vypadá! V kombinaci s vedry jídlo rychleji ztrácí na kvalitě. Nebezpečné je pití ledových nápojů, nedostatečná hygiena a problémy s trávicím traktem na sebe nenechají dlouho čekat. V lepším případě máte „jen“ přetížený žaludek, zpomalená střeva, pocit plnosti případně slabé alergické projevy, v horším případě otravu trávicího traktu nebo žlučníkovou koliku.

Proč si máme na dovolenou vzít i probiotika? Na co jsou dobrá?

Probiotika obsahují živé bakterie, které se běžně nacházejí ve střevě a jsou označovány jako střevní mikroflóra. Udržují rovnováhu mezi střevními mikroorganismy, brání nadměrnému rozmnožení škodlivých bakterií, které mohou způsobit střevní onemocnění jako průjmy, nadýmání. Rovněž příznivě ovlivňují celkové zdraví a imunitu člověka. Naše tělo je samo neumí produkovat, proto je třeba je pravidelně doplňovat. Na dovolené, zvláště v zahraničí, hrozí větší riziko vypuknutí různých trávicích problémů. Střevní potíže nám často způsobuje konzumace jiné stravy, než na jakou jsme zvyklí v domácím prostředí. Střevní imunitu je vhodné preventivně posílit, a to užíváním živých probiotických bakterií už několik dní před vycestováním, pokračovat během celého pobytu a ještě několik dní po návratu z dovolené. To platí nejen pro děti, ale i pro dospělé.

V lékárnách je dostupná řada probiotik. Jak si správně vybrat?

Doporučuji vybírat přípravky, které garantují počet živých bakterií do konce doby použitelnosti. Měly by obsahovat nejen živé bakterie, ale i prebiotickou vlákninu, která umožňuje růst a množení bakterií, jednoduše řečeno – je potravou pro probiotika. Důležitá je správná kombinace použitých kmenů s důrazem na studiemi prokázané účinky. Na trhu je k dispozici nové probiotikum, které je v souladu s nejnovějšími doporučeními Mezinárodní asociace probiotik. Obsahuje pět vzájemně kompatibilních kmenů se studiemi podloženými účinky, dále prebiotickou vlákninu a navíc vitamin B6 na podporu imunity. Množství živých bakterií (4 miliardy v jedné kapsli) je v přípravku garantováno do konce doby použitelnosti. Mohou je užívat děti od tří let, dospělí, rovněž těhotné a kojící ženy. Stačí užívat jednu kapsli denně. Pokud cestujete s miminkem, nebo dítětem, které ještě kapsle nepolyká, doporučuji probiotické kapky. Vyberte si takové, které se nemusí uchovávat v chladničce a neobsahují konzervační látky, umělá sladidla ani přidaná barviva.

Naše společnost GENERICA Vám nabízí: